De eerste drie dagen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lucas en Chayah Godschalk - WaarBenJij.nu De eerste drie dagen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lucas en Chayah Godschalk - WaarBenJij.nu

De eerste drie dagen

Door: lucasenchayah

Blijf op de hoogte en volg Lucas en Chayah

08 Juli 2012 | Oeganda, Kampala

Onwetend waren we en zijn we nog steeds over hoe het leven hier is. In ons hart probeerden we ons voor te bereiden op wat we te zien zouden krijgen en wat wij konden betekenen. Maar niets anders dan de eerste ontmoeting met een klein uitgemergeld meisje kon onze ogen zo openen voor deze armoede. Niets anders dan de brede glimlach die verschijnt wanneer je met alles wat je hebt probeert te laten zien dat ze geliefd is, kon ons vertellen hoeveel impact we kunnen hebben op de koers van iemands leven.

Het lieve meisje dat ik beschrijf heet Sylivia. Ze is net vijf jaar en toen ze twee weken geleden gevonden werd was ze vel over been. Ze kon door ondervoeding pas lopen toen ze vier jaar was. Haar moeder had haar bij familie gedumpt, omdat zij opnieuw ging trouwen. Omdat ze op haar vierde nog niet kon lopen dachten ze dat ze behekst was. Ze werd heel lang in een donkere kamer opgesloten en net voordat ze haar naar een heks wilden brengen om haar te 'bevrijden' werd ze gevonden door haar oma, die nooit was gestopt met zoeken. Ze mocht met haar oma mee, maar zij had geen geld om haar te onderhouden. Ze bleef ondervoed en werd heel erg ziek. We hebben haar naar het ziekenhuis gebracht en bleek dat ze malaria had en een oorontsteking, maar gelukkig was het goed te behandelen. Ze woont nu al een paar dagen in het meidenhuis en maakt snelle vooruitgang. Ze speelt, ze lacht, ze danst, ze eet en slaapt goed. Ze kan goed tekenen, tellen en het alfabet uitschrijven. Soms is ze ondeugend omdat ze nu de vrijheid heeft om zichzelf te zijn en te ontplooien.

We vinden het contact met haar familie erg belangrijk en proberen dat ook te stimuleren. Gisteren hadden we een afspraak met haar oma om het huis waar Sylivia nu woont te laten zien. Maar hoe dichter we in de buurt van haar oma's sloppenwijk kwamen, veranderde ze langzamerhand van een vrolijke meid in een stil, schuw meisje. Eenmaal daar gingen we naar de community school waar ze op heeft gezeten. Deze school is bijna gratis en het is er een chaos. Kinderen van alle leeftijden liepen in en uit de twee lokalen door elkaar heen te schreeuwen en de leraren stonden buiten elkaars haar te vlechten.
We waren daar omdat Sylivia's oma dichtbj woonde en we wisten niet waar precies. Een lerares nam haar mee en vroeg aan de groep kinderen wie haar oma was. Iedereen kwam om haar heen staan roepen tot iemand het wel wist. De lerares stuurde haar om de oma te halen en iedereen rende weer het lokaal in. Sylivia bleef achter een paar meter van ons vandaan en stond er verloren bij. Tot een leraar haar bij de schouder pakte. Geen enkel woord kan de angst die op dat moment in haar ogen stond beschrijven. Ze wurmde zich los en rende zo hard ze kon Chayah's armen in. Ze dacht dat ze daar moest blijven...
We probeerden haar uit te leggen dat we alleen haar oma gingen ophalen en dat ze nu bij ons woonde, maar pas in de auto toen we al een eind uit de buurt waren kwam de eerste glimlach weer tevoorschijn. Later liet ze vol tots haar nieuwe huis, speelgoed en kleertjes zien aan haar oma, die zelf haar geluk niet op kon.

Voor ons allemaal was dit een heftige ervaring, maar we realiseren ons nu des te beter hoe traumatisch haar verleden is. En hoe belangrijk het is wat we voor haar kunnen doen. We geven haar liefde, aandacht, eten, medicatie, structuur en zometeen... mag ze ook naar school!

Sylivia is een van de kinderen die we hier opvangen. We zullen jullie op de hoogte houden van haar verhaal.

• 08 Juli 2012 - 14:11

Marloes :

Lieve Lucas en Chayah,

Wij zijn ontzettend trots op jullie!

Liefs Erik Jan en Marloes

• 08 Juli 2012 - 14:12

Lammieke:

nou wat een heftige verhaal ik was het aan het lezen en moest er van huilen .
    ik hoop dat jullie er goed voor haar mogen zijn .
    ik ga kijken als ik hier wat in nederlandnog wat voor haar kan betekenen .
    wat is wat jullie nog nodig hebben voor hoor .
    laat het me weten en ik ga kijen als ik dat hier bij elkaar kan srokkelen .
    of dat het geld is zo dat jullie het daar voor haar kunnen kopen en hoe of wat kus kus uit ermelo

• 08 Juli 2012 - 15:29

Jesse:

Prachtig! Mooi hoe jullie omgaan met dit kwetsbare meisje. Veel zegen!

• 08 Juli 2012 - 17:45

Greet:

Lieve kinderen,

Wat een heftig verhaal. Veel sterkte met alles, en ik hoop dat jullie veel kunnen betekenen voor Sylivia en de andere kinderen.
    Liefs en knuffels.

• 09 Juli 2012 - 12:34

Tamara:

Wow wat een verhaal! Super heftig en bijzonder tegelijk. Ik dank God dat e bij jullie terecht gekomen is! Ik ben zo trots op jullie!!!
    Heel veel liefs Tamaar xxxxxx

• 09 Juli 2012 - 20:55

Hennita:

Hallo Lucas en Chayah, het kippevel staat nog op mijn armen na het lezen van jullie verslag. Wat zijn jullie goed bezig daar, en er pas 'n paar dagen zijn! Hoop dat 't allemaal goed gaat komen met Sylivia. Wens jullie alle goeds toe voor de komende tijd. Groet en liefs van mij XXX.

• 09 Juli 2012 - 20:57

Ashley:

Wauw...

• 09 Juli 2012 - 21:48

Heleen Makwar-de Mos:

Ja. TIA (this is Africa). Daar kom je deze hartverscheurende toestanden nog tegen. Is oma gerustgesteld? Fijne tijd daar.

Lieve Chayah en Lucas
    Geweldig, dat jullie daar veel kunnen betekenen!Veel liefs van mij (nog vanuit Colombia) en Gods zegen, Hij is goed!!

• 09 Juli 2012 - 23:00

Mijke:

Hé Lucas,

Wat een heftig verhaal. Het moet vast lijken alsof jullie letterlijk op een andere wereld terecht zijn gekomen.
    Veel succes!

Groetjes, Mijke

ps. Wat een schrijftalent heb je!

• 11 Juli 2012 - 08:24

Marjan:

hee, wat fijn dat jullie er zijn! Heel veel succes en ga zo door!

• 17 Juli 2012 - 08:51

Marie-Janne:

Wat een indrukwekkend verhaal! Succes en sterkte gewenst!

• 17 Juli 2012 - 09:31

Anita:

Wauw, het kippevel staat op m'n armen.

• 17 Juli 2012 - 09:31

Anita:

Wauw, het kippevel staat op m'n armen.